Siirry sisältöön

UKK – Usein kysytyt kysymykset

Mikä on podcast?

Podcast on digitaalinen audiotallenne, joka on ladattu nettiin ja jota kuunnellaan suoraan netistä tai eri striimauspalveluista. Toisinaan audiotallenteen lisäksi podcast on myös videona, ja sitä on mahdollista katsoa eri alustoilta.

Mistä tiedän, sopiiko podcast brändilleni?

Me Asennestudiolla ajattelemme, että audio on mitä loistavin keino vahvistaa brändimielikuvaa, sillä audio on mediamuotona vaikuttava. Podcastien kuuntelu on jatkuvassa nousussa, ja audiomuotoinen mainonta on tutkitusti tehokasta – tiesitkö, että 80 % kuuntelijoista ei ohita podcastien yhteydessä olevia mainoksia? Audio mahdollistaa täysin uudenlaisen tavan viestiä halutuista teemoista ja aiheista.

Sinun ei tarvitsekaan olla varma, sopiiko podcast brändillesi tai millainen podcastin täytyisi olla. Jos podcast-tuotanto kiinnostaa, voit olla meihin yhteydessä ja keskustelemme mielellämme lisää, millaisia ratkaisuja keksimme juuri sinun brändillesi. Otathan siis yhteyttä!

Millaisia kohderyhmiä voin tavoittaa podcastien kautta?

Podcastilla tavoitat joko olemassa olevaa yleisöäsi tai uusia kohderyhmiä sen mukaan, millainen podcast-tuote brändillesi luodaan. Jos haluat tavoittaa podcastillasi uusia kohderyhmiä, rakennetaan podcastin konsepti tämä tavoite mielessä pitäen. Asennestudion kanssa työskennellessä huomioimme aina asiakkaan tarpeet ja sen, millaista kohderyhmää halutaan tavoittaa. 

Me kartoitamme, millaisia elementtejä tavoitteiden saavuttaminen vaatii podcastia tehdessä: kohderyhmä vaikuttaa esimerkiksi podcastin konseptiin, sisältöön, juontajavalintaan ja valittuihin markkinointikanaviin.

Miksi yrityksen oma podcast kannattaa ja kuinka onnistumista voidaan mitata?

Yritys-podcast tarjoaa brändillesi kokonaan uuden tavan viestiä halutulle kohderyhmälle, kuten asiakkaille tai sidosryhmille. Podcast mahdollistaa myös uusien yleisöjen tavoittamisen, ja mediamuotona intiimi audio vahvistaa brändimielikuvaa tuomalla brändin lähemmäs kuulijoiden elämää. Vaikuttavalla ja erottuvalla podcast-konseptilla erotut myös mahdollisesti kilpailijoista, ja voit tehdä aivan uudenlaista markkinointia ja viestintää.

Onnistumisen mittarit määritellään aina asiakkaan strategisten tarpeiden mukaan. Voimme mitata onnistumista esimerkiksi kuulijaluvuilla, yleisön sitoutuneisuudella tai sillä, miten yleisö liikkuu podcastin kautta haluttujen tuotteiden ääreen. Onnistumista voidaan mitata myös useammalla eri mittarilla, jotka valitsemme asiakkaan tarpeiden mukaan aina tuotannon alkuvaiheessa.

Onko podcastien teko kallista?

Podcastin tekemisen hinta riippuu siitä, miten laadukkaasti podcastin haluaa toteuttaa. Teknisesti podcastin toteuttaminen on yksinkertaisimmillaan helppoa ja halpaa, sillä lähes jokaiselta meistä löytyy jokin laite, jolla audiota voidaan tallentaa.

Jos kuitenkin haluat toteuttaa laadukkaan podcast-tuotannon esimerkiksi osaksi yrityksesi viestintää, kannattaa podcast tehdä ammattimaisesti. Podcastin hinta määräytyy esimerkiksi podcast-jaksojen määrän, äänisuunnittelun vaativuuden ja juontajavalinnan mukaan.

Kuinka monta jaksoa podcastia kannattaa tehdä?

Riippuu siitä, millaisen podcastin teet, ja mitä tavoittelet podcast-kokonaisuudellasi. Yleensä podcastien tuotantokaudet ovat pituudeltaan 8-10 jaksoa. Toisaalta lyhyemmätkin kaudet voivat toimia esimerkiksi osana yrityksen markkinointia, tai jos podcast on tarinallinen, ja kerronta vaatii vähäisemmän määrän jaksoja.

Asennestudiolla kauden pituus päätetään aina huomioiden sekä asiakkaan tarpeet että sisällön vaatimukset.

Miten kuuntelijat löytävät podcastin luokse?

Kuuntelijat löytävät podcastin luokse monella eri tavalla riippuen siitä, missä podcast julkaistaan ja kuka sitä juontaa. Tällä hetkellä suuri osa kuulijoista löytää uusia podcasteja sosiaalisen median alustojen kautta. Kannattaakin miettiä, onko podcastin tekijöillä, kuten juontajalla, jo olemassaolevaa yleisöä sosiaalisessa mediassa.

Toisaalta kuuntelijat kuuntelevat yksittäisiä jaksoja podcasteista joko aiheen tai kiinnostavan vieraan perusteella: kuuntelijat esimerkiksi seuraavat fanittamaansa henkilöä podcastin pariin, tai voivat törmätä podcastiin hakiessaan tietoa tietystä aiheesta.

Miten minun kannattaa markkinoida podcastiani?

Podcastin markkinointi kannattaa pitää mielessä läpi tuotantoprosessin. Tällä hetkellä suuri osa kuulijoista löytää uusien podcastien pariin sosiaalisen median alustojen kautta. Podcastin markkinointisuunnitelmassa kannattaakin huomioida, onko podcastin tekijöillä jo olemassaolevat seuraajakunnat ja siten myös yleisöä, jota podcast voisi kiinnostaa. Lisäksi kannattaa miettiä, missä muissa kanavissa podcastin tavoiteltu kohdeyleisö viettää aikaa.

Tiimillämme on juuret Asennemedialla, joten meillä on vuosien kokemus vaikuttavasta markkinoinnista. Kun toteutat podcastin brändillesi kanssamme, tuotannon lisäksi suunnittelemme myös podcastin markkinoinnin.

Millaisia laitteita studiostanne löytyy?

Nelipaikkaisesta studiostamme löytyy ammattitason mikrofonit, etuasteet ja äänityslaitteisto. Lisäksi videointiin meiltä löytyy kolme 4K-kuvaukseen soveltuvaa kameraa.

Kuinka voin hyödyntää audioelementtejä brändini markkinoinnissa?

Ajattelemme, että brändillä tulisi olla vähintään brändin arvojen ja attribuuttien mukaan suunniteltu äänilogo, josta brändin tunnistaa, vaikka sulkisi silmänsä. Brändeille suunnitellaan poikkeuksetta visuaalinen ilme, mutta audion merkitys jää usein taka-alalle: kannustammekin muuttamaan tätä tapaa, sillä audion käyttö lisääntyy jatkuvasti markkinoinnissa.

Voinko ostaa avaimet käteen -idealla podcastin ja mitä kaikkea siihen kuuluu?

Kyllä, meiltä saat podcastin avaimet käteen -periaatteella. Podcast-tuotannot sisältävät meillä kaiken idean konseptoinnista aina podcastin tekniseen toteutukseen, visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja julkaisuun asti. Vastaamme tuotannon johtamisesta ja hoidamme kaiken käytännön työn, kuten tuotannon aikatauluttamisen, vieraiden etsimisen, yhteydenpidon projektin osapuolten välillä sekä raportoinnin. Luomme konseptin ja podcastin käsikirjoitukset joko yhdessä asiakkaan kanssa tai itsenäisesti luovan suunnittelutiimimme voimin.

Podcast-tuotantoon sisältyy myös kokonaisuuden tekninen toteutus. Vastaamme äänitysten toteuttamisesta, jaksojen jälkityöstä ja podcastin äänisuunnittelusta. Luomme podcastille myös visuaalisen ilmeen, eli kuvaamme tarvittaessa podcastin markkinointikuvat ja kansikuvan.

Voit lukea lisää podcast-tuotannostamme täältä.

Saanko käsikirjoituksen ja juontajan teidän kauttanne?

Kyllä, Asennestudiolta saat käsikirjoituksen ja juontajan podcastillesi. Etsimme podcast-konseptillesi juontajan, joka sopii podcastiin niin sisällön kuin tavoitellun kohderyhmän näkökulmasta. Tarvittaessa voimme myös käsikirjoittaa jaksot.

Millainen podcast on hyvä?

Hyvän podcastin määritelmä riippuu siitä, millä sitä mitataan. Hyvä podcast on sellainen, jonka parissa kuulijat viihtyvät ja jonka pariin he palaavat aina uuden jakson julkaisun yhteydessä. Toisaalta podcastia voidaan arvioida myös sen mukaan, millainen se on sisällön laadun lisäksi äänenlaadultaan, tavoittaako se halutun kohderyhmän, kuinka paljon sillä on kuulijoita tai kuinka suuri osa jaksosta kuunnellaan. Ehkä voisikin sanoa niin, että hyvä podcast on sellainen, joka saavuttaa tekijöidensä asettamat tavoitteet niillä mittareilla, joilla laatua mitataan.

Tarvitsenko konseptin podcastilleni?

Kyllä, tarvitset podcastillesi konseptin! Hyvin tehty konsepti on avainasemassa siinä, kuinka podcast menestyy ja millaista podcastia on tuottaa. Se on kiteytys siitä, mitä ollaan tekemässä, millä tavalla ja miksi.

Podcast-konsepti syntyy Asennestudiolla aina asiakkaan strategisista tarpeista käsin, jos halutaan tehdä podcast brändille tai yritykselle. Tilaajille tuotettavissa podcasteissa vastaamme myös tilaajan tarpeisiin ja rakennamme podcast-konseptista sellaisen, että se tavoittaa halutun kohderyhmän ja käsittelee haluttua aihetta mahdollisimman vaikuttavasti.

Kuinka päästä alkuun podcastin kanssa?

Jokainen podcast tarvitsee idean ja innostusta toteutuakseen. Podcastin aloittamiseen tarvitset sekä sisällöllistä että teknistä työtä, jotka molemmat ovat tärkeässä roolissa hyvän lopputuloksen kannalta. Sisällöllisesti tarvitset siis idean, josta syntyy podcastin konsepti: mistä podcast kertoo? Miten aihetta käsitellään? Ketkä podcastissa ovat äänessä? Miten pitkä podcast-jakso on, entäpä podcastin tuotantokausi?

Teknisen toteutuksen kannalta tarvitset yksinkertaisimmillaan laitteen, jolla äänität podcastin, sekä leikkausohjelman, jolla jakso leikataan. Lisäksi kannattaa miettiä, millaisia muita audioelementtejä podcastisi sisältää.

Podcastit ovat kiinnostava media, koska yksinkertaisimmillaan niiden toteuttaminen on helppoa ja melkein jokaiselta löytyy tarvittavat välineet niiden toteuttamiseen. Toisaalta, jos haluat luoda laadukkaan podcastin tai esimerkiksi vahvistaa brändiäsi podcastilla, kannattaa tuotanto toteuttaa osaavan tiimin kanssa. Jos podcastin tekeminen kiinnostaa, ota meihin rohkeasti yhteyttä!

Mitä tarkoittaa videopodcast?

Videopodcast on podcast, joka on taltioitu äänen lisäksi videon kanssa. Videopodcastien suosio kasvaa jatkuvasti, sillä video mahdollistaa podcastin jakelun esimerkiksi sosiaalisen median alustoille tai eri striimauspalveluihin. Jos haluat lukea lisää videopodcasteista ja siitä, kuinka ne toteutetaan Asennestudiolla, lue lisää videopodcastit-sivultamme.