Näin teet podcastin Asennestudiolla
Haluaisitko tehdä podcastin Asennestudiolla? Idean saattaminen valmiiksi sisällöksi sisältää monta vaihetta. Niitä ei kannata kuitenkaan pelästyä, sillä me olemme auttamassa joka käänteessä kaikella ammattitaidollamme. Tässä postauksessa kerromme podcastin matkasta.
Idea
Podcast lähtee hyvästä ideasta. Meille tarjotaankin mitä erilaisimpia podcast-konsepteja. Osa tarjoajista on julkaissut podcastia tai blogia aiemmin, osa on tunnettuja rautaisia tekijöitä, osa on keksinyt jotain täysin uutta. Kaikkia tuotantoon asti päätyviä podcasteja yhdistää kuitenkin se, että taustalla on ollut aluksi hyvä idea.
Hyvä idea on hyvin valmisteltu, ja konseptin peruspalikat ovat kunnossa. Mistä on kyse, miksi se tehdään, millä tavalla ja kenelle? Tekijä on miettinyt valmiiksi, mihin tarpeeseen podcast vastaa ja miten se erottuu muista vastaavista sisällöistä.
Ideaa tarjotaan Asennestudion Ullalle tai Tiinalle. Ulla on toimitusjohtajamme ja Tiina vastaava tuottajamme. Yhteystiedot löytyvät sivuiltamme. Kehityskelpoisista ideoista ja konsepteista ollaan aina valmiita keskustelemaan!
Onnistuneen demon jälkeen on aika tehdä tuotantosopimus. Sopimuksessa sovitaan niistä asioista, joista alun palavereissa on jo keskusteltu.
Työstö
Jos idea kantaa, ensimmäisen palaverin jälkeen voidaan nauhoittaa demo Asennestudion studiotiloissa. Studiomestarimme Miikkael tekee jaksoon äänisuunnittelun ja joko hän tai joku muu audiovelhoistamme leikkaa demonauhan.
Tässä vaiheessa tekijät kuulevat nupullaan olevan idean ensi kertaa äänitallenteena. Kun ammattilainen leikkaa sen, tekijät pääsevät myös huomaamaan, mikä jaksossa toimii ja mikä ei. Tuottaja ja leikkaaja antavat myös palautetta jakson flowsta eli sen alusta, lopusta, rytmistä ja kulusta. Nyt on vielä aikaa tehdä hienosäätöä tai suurempaa remonttia.
Kaupallistuminen
Onnistuneen demon jälkeen on aika tehdä tuotantosopimus. Sopimuksessa sovitaan niistä asioista, joista alun palavereissa on jo keskusteltu. Nyt mukaan otetaan myös Asennemedian puoli, jonka ammattilaiset myyvät Asennestudion tuottamiin podcasteihin mainoksia.
Osa tuottamistamme podcasteista päätyy Ylelle, osa Podimoon, ja osa julkaistaan vapaasti kuunneltavana muun muassa Spotifyssa.
Vapaasti kuunneltaviin podcasteihin myydään pre- ja midroll-mainoksia eli lyhyitä mainospätkiä, jotka soivat ennen jaksoa tai sen keskellä. Jaksoihin voidaan myydä myös kaupallisia yhteistöitä, jolloin mainostajan viesti kulkee läpi jakson luontevasti poddaajien mukana. Täältä voit lukea lisää podcast-mainonnasta.
Sitten ei muuta kuin tekemään Suomen parasta sisältöä! Kun jaksoja on tuotettu etukäteen valmiiksi ja kaikki tuotannon palaset toimivat, on aika julkaista podcastin ensimmäinen jakso.
Tuotantokauden pyöriessä tuottajamme on poddaajan tukena. Podcastin keräämiä kuulijalukuja tarkastellaan raporteissa sekä kauden aikana että sen jälkeen.
Onnistunutta ensimmäistä kautta seuraa aikanaan mahdollisesti toinen kausi ja pitkä yhteistyö. Kaikki lähtee kuitenkin siitä, että uskaltaa tarjota ideaansa meille.