Siirry sisältöön

Miksi audio? Tutkimukset kertovat äänen voimasta

Tiesitkö, että audio on yksi tehokkaimmista keinoista luoda brändimielikuvaa, audiosisältöä tekevät vaikuttajat sitouttavat kuulijansa tehokkaasti ja audiolla erotut kilpailijoista?

Audio on yksi tehokkaimmista keinoista luoda brändimielikuvaa

Me suomalaiset olemme audion suurkuluttajia: 82 % suomalaisista kuuntelee digitaalista audiota viikoittain. (Radiomedia 2023) Digitaalisella audiolla tarkoitetaan tässä tapauksessa podcasteja, nettiradiota ja musiikin kuuntelua. Lisäksi audio on tullut jäädäkseen myös sosiaalisen median kanaviin. Videon ja audion liitto on sosiaalisen median kanavissa jo niin vahva, että viraalin sisällön luominen on lähes mahdotonta ilman vetävää audiota.

Ääni ja musiikki vaikuttavat tunnekokemukseen vahvasti, ja sen vuoksi audiolla on myös brändin viestinnän ja markkinoinnin kannalta väliä. Audiomuotoinen viestintä parantaa tutkitusti bränditunnettuutta (IAB 2021), mutta kaupallisten toimijoiden käytössä olevat valmiit audiomahdollisuudet ovat alustoilla rajalliset. 

Brändit eivät voi käyttää artistien musiikkia ilman levy-yhtiöltä saatua lupaa. Onneksi tähän on ratkaisu. Brändille voidaan luoda juuri heille suunniteltu äänimaailma, eli audiobrändi, jota voi hyödyntää niin sosiaalisen median sisällöissä kuin muussakin digitaalisessa audiomainonnassa.

Lue lisää siitä, miten brändi voi hyötyä audiosta!

Bränditunnettuuden ja yhtenäisen mielikuvan rakentamiseksi on hyvä varmistaa, että esimerkiksi yrityksen tapahtumissa ja mainonnassa soiva musiikki on yhtenäinen yrityksen sosiaalisen median musiikkivalintojen kanssa. Asiantuntevan tiimin kanssa laajemmankin audiobrändin suunnittelu onnistuu varmasti.

Jos haluat erottautua kilpailijoista ja jäädä kuluttajien mieleen, hiljaisuudella sitä ei saavuteta.

Tiina Svensk
Executive Podcast Producer, Asennestudio

Audiosisältöä tekevät vaikuttajat sitouttavat kuulijansa tehokkaasti

Audion arvokkuudesta puhuessa emme voi ohittaa podcasteja ja niiden tehoa bränditunnettuuden kasvattamisessa. Suomalaiset kuuntelevat vuonna 2023 keskimäärin 3,6 podcastia viikossa, ja kuuntelu kasvaa jatkuvasti. Eniten kuuntelevat 16–29-vuotiaat, mutta jokaisessa ikäryhmässä on nähty kasvua viime vuosien aikana.

Brändin kannalta podcastit ovat erityisen kiinnostavaa maaperää siksi, että suurin osa kuuntelijoista suhtautuu mainontaan erityisen myötämielisesti. 80 % kuulijoista ei ohita mainoksia, ja yli puolet kuulijoista kertoo löytäneensä hyödyllisiä tuotteita tai palveluita suoraan podcast-mainonnasta. 

Podcast-mainonta toimii myös kuin ystävältä saatu suositus. Kuulijat ovat sitoutuneita ja viettävät rakastetun juontajan parissa ajallisesti hyvin pitkään, joten juontajan suosituksiin suhtaudutaan usein positiivisesti. Usein juontajalla on käytössään myös sosiaalisen median kanavat, joiden ansiosta brändi voi toteuttaa monikanavaisen kokonaisuuden. Tämä kannattaa pitää mielessä myös muutakin vaikuttajamarkkinointia tehdessä: vaikka vaikuttajan podcast olisikin maksumuurien takana ja siten mainosvapaa tuote, ovat hänen sosiaalisen median kanavat yhä käytettävissä – ja yleisö on todennäköisesti sitoutunutta.

Lue artikkelimme podcast-mainonnasta!

Audiolla erotut kilpailijoista

Yksi asia on varmaa: audio on tullut osaksi ihmisten arkea jäädäkseen, ja sen parissa vietetään paljon aikaa. Audio on osa vapaa-aikaamme viihdyttävien podcastien myötä, kuuntelemme ajomatkoillamme vaikuttavaa radiomainontaa ja avatessamme sosiaalisen median kanavat audio takaa sen, että sisältö herättää vahvoja tunteita.

Maailmalla brändit ovat jo ottaneet audion entistä suuremmin mukaan sekä viestintä- että markkinointisuunnitelmaan, ja trendi on rantautunut jo meille Suomeen. Joten jos haluat erottautua kilpailijoista ja jäädä kuluttajien mieleen, hiljaisuudella sitä ei saavuteta.

Suomalaiset <3 audio

  • Pohjoismaissa kuunnellaan podcasteja eniten maailmanlaajuisesti
  • 80 % kuulijoista ei ohita podcast-mainoksia
  • Podcasteja kuunnellaan n. 3,4 h viikossa
  • Kuuntelu kasvaa kaikissa ikäryhmissä
  • Suurimmat syyt kuunnella: viihde, oppiminen ja rentoutuminen
  • Audiota kulutetaan eniten älypuhelimella